Waar krijg jij energie van?

foto waar krijg jij energie van

Je kent het vast wel? Het is 2 uur ’s middags en eigenlijk wil je maar één ding…je bed in duiken of je tegoed doen aan chocola of koffie, heel veel koffie.

Hierbij geef ik je een aantal ideeën die je kunt gebruiken om je energiedip, op korte en op de langere termijn, de kop in te drukken.

Waar krijg jij energie van?

Beweeg….ga een stukje wandelen in de frisse buitenlucht. Echt het hoeft geen inspannende powerwalk te zijn. Een minuut of 15 diep ademen en bewegen doet wonderen tegen een (middag)dip.
Dans je wel eens stiekem in de huiskamer? Bij mij werkt het als een tierelier om mijn energiepeil snel weer te doen stijgen. Ook mijn humeur klaart er trouwens van op.

Ademen….zodra ik merk dat ik jagend en jakkerend door mijn (werk)dag race, dan let ik op mijn ademhaling.
Ik gun mezelf daarmee even een paar minuten de tijd om rustig en diep door te ademen.

Probeer deze ademhalingsoefening eens:
Adem rustig in en uit. Na een paar keer adem je iets dieper in en laat je de uitademing langer duren. Dus bijvoorbeeld 2 tellen inademen en in 4 tellen adem je dan weer uit. De ontspanning (het loslaten) zit met name in je uitademing.

Als je nog een stapje verder wilt gaan met deze oefening: visualiseer de situatie die je dwars zit tijdens de inademing en probeer deze los te laten bij de uitademing. Dus adem in 1,2 en adem uit 1,2,3,4.

Dromenland….een goede nachtrust is super belangrijk. Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik overtuigd raak van het feit dat nachtrust misschien wel het beste medicijn is tegen een middagdip (overgewicht, depressiviteit ……).
Ga op tijd naar bed!!

En NEE in je bed TV kijken, een boek lezen of nog even via de social media al je vrienden goedenacht wensen, valt niet onder op tijd naar bed gaan.
De slaapkamer is voor twee dingen goed: 1) vrijen en 2) slapen. Dus, alsjeblieft, doe die TV in je slaapkamer weg en laat je telefoon en tablet ook maar gewoon buiten de slaapkamer.

De meeste mensen hebben tussen de 7 en 8 uur slaap nodig. Hoe weet je of je voldoende slaap hebt gehad? Simpel. Maakt je wekker je echt wakker dan heb je naar alle waarschijnlijkheid te weinig slaap gehad. Ben je voor je wekker wakker…gefeliciteerd je bent de gelukkige eigenaar van een goede nachtrust.

Ik ben benieuwd ….
Waar krijg jij energie van?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *